0 Comment
1. IA BERSEDIA MENDENGAR.
Punya telinga tapi enggan mendengar. Kadang untuk mendengarkan itu susah. Tetapi seorang isteri akan lebih suka jika memiliki suami yang mau mendenga
r cerita atau keluh kesah sang isteri. Bagi suami kadang-kadang untuk mendengarkan perkataan isteri sering dianggap tidak penting. Padahal yang diinginkan oleh sang isteri hanyalah sang suami bersedia mendengarkan dan memahami saja.

2. IA BISA MENGHARGAI.
Siapapun orangnya tentu ingin dihargai. Tak terkecuali seorang isteri. Seorang suami yang selalu menghargai isteri baik dalam sikap maupun perkataan tentu akan selalu dirindukan oleh setiap isteri. Penghargaan yang diharapkan oleh isteri bukanlah mahal atau besar. Mulailah dengan perbuatan-perbuatan kecil atau sepele seperti memberikan pujian jika sang istri memasak atau memberi sedikit kecupan di keningnya setiap hendak pergi (bekerja).

3. TIDAK GAMPANG MENYALAHKAN.
Seorang isteri juga manusia yang tak luput dari kesalahan. Dia hanyalah manusia biasa yang jauh dari kesempurnaan. Ketika suatu waktu sang isteri berbuat kesalahan, maka sang suami sebaiknya menegur dengan sikap yang lembut. Tidak dengan kasar atau menyalahkan hingga keluar emosi yang berlebihan. Daripada marah-marah kepada isteri sebaiknya menanyakan / meminta penjelasan dari sang isteri kenapa dia bisa berbuat itu dan memberi nasihat agar tidak mengulangi lagi.

4. MENERIMA PENDAPAT ISTERIi.
Benar memang, seorang suami adalah sebagai kepala keluarga. Seorang imam dalam keluarganya. Akan tetapi alangkah baiknya untuk tidak bersikap otoriter tetapi dan mau menang sendiri. Sebaliknya suami dapat mendengar dan menerima pendapat dari isteri jika pendapat itu memang merupakan keputusan yang terbaik. Suami dan isteri perlu mengambil suatu keputusan secara bersama-sama dan tidak sepihak.

5. PANDAI MERAWAT DIRI.
Kalau seorang suami menyayangi isteri dan keluarga, tentu seorang isteri pun ingin agar sang suami juga menyayangi diri sendiri. Seorang isteri akan tampak bahagia manakala melihat suaminya kelihatan rapi dan indah dipandang.

6. MENEBAR SENYUMAN.
Lelah di tempat kerja kadang membuat seorang suami membawa perasaan itu sampai ke rumah. Stres atau meletihkan sedapat mungkin dibuang jauh-jauh ketika sampai di rumah. Tebarkanlah senyuman sehingga isteri tidak menjadi sedih atau salah bersikap. Jika ada masalah di tempat kerja, suami bisa berbagi cerita kepada isteri dan isteri pun bisa memberi semngat dan motivasi kepada suami yang sedang menghadapi masalah.

7. ROMANTIS.
Isteri mana yang tidak bahagia memiliki suami yang penuh kasih sayang? Penuh perhatian dan romatis? Memang agak susah mengharapkan suami menunjukkan rasa sayang dan cinta kepada isteri setiap hari. Tetapi suami bisa melakukannya pada saat tertentu, misalnya disaat ulang tahun pernikahan, atau hari ulang tahun isteri. Sesekali suami mengajak isteri untuk keluar rumah walaupun sekedar untuk jalan-jalan.

8. MEMBANTU URUSAN RUMAH.
Inilah suami idaman yang diharapkan oleh para isteri. Yaitu suami yang mau membantu dan melakukan kerja rumah tangga. Disela-sela kesibukan mencari nafkah, suami masih 'sempat' meluangkan waktunya untuk sekedar membantu kesibukan isteri dan anak-anaknya.

9. MEMBERIKAN ILMU.
Biasanya sang isteri yang mencari informasi berkenaan dengan rumah tangga. Akan tetapi alangkah baiknya kalau sang suami juga mencari informasi dan ilmu mengenai rumah tangga. Di waktu senggang, seorang suami menyempatkan diri untuk berbagi pengetahuan agama kepada isterinya.

Terasa begitu sulit memang mendapatkan pendamping yang demikian. Namun jika ada keinginan serta komitmen untuk membangun sebuah keluarga yang bahagia, tentu hal tersebut diatas bisa dipraktekkan secara bertahap. Dan insyaallah pada akhirnya bakal terwujud juga.

Semoga Bermanfaat.

Posting Komentar Blogger

 
Top